Google Search Console is de gratis Must-have tool om je website optimaal te laten presteren
Google Search Console is de gratis tool van Google waarmee je jouw website optimaal laat presteren. Een absolute must-have tool die vertelt of jouw website voldoet aan de richtlijnen die Google Search stelt en geeft vervolgens aan waar je de website kunt verbeteren.
Ook stipt Google Search Console, voorheen Google Webmaster Tool, punten aan die bevorderlijk zijn voor de gebruikerservaring van de websitebezoekers.
Verbeter je SEO met Google Search Console door gebruik te maken van onderstaande krachtige functies.
Waarom Google Search Console gebruiken?
Google Search Console (afgekort: GSC) is hoofdzakelijk ontwikkeld om je website optimaal te laten presteren in de zoekmachines, maar het levert tevens inzichten op die je kunt toepassen om de gebruikerservaring te verbeteren. Onder tref je de voornaamste redenen aan waarom je Google Search Console zou moeten gebruiken.
- Controleert of Google toegang kan krijgen tot de content van je website
- Ondersteunt bij het indienen van nieuwe content en helpt oude content uit de zoekresultaten te verwijderen
- Vertelt hoe jouw content wordt getoond in de zoekresultaten
- Maakt het mogelijk om je website te onderhouden zonder nadelige gevolgen voor de zoekresultaten
- Biedt oplossingen tegen spam en malware zodat je website schoon blijft
Daarnaast laat Google Search Console zien hoe jouw website op mobiele apparaten presteert en welke websites naar jou linken. Het is dus een belangrijke tool die zowel voor marketeers als developers een schat aan informatie brengt om je website optimaal te laten functioneren in Google.
De SEO functies van Google Search Console
Voordat je met Google Search Console aan de slag kunt, moet je eerst kunnen aantonen dat jij de eigenaar bent van de betreffende website. Op deze helppagina van Google wordt uitgelegd hoe je de website valideert voor Google Search Console.
Onderdelen en dashboard van Google Search Console
Zodra GSC is ingesteld en gekoppeld aan je Google Analytics Property krijg je een lijst van onderdelen te zien in de linkernavigatie waaronder: Zoekopmaak, Zoekverkeer, Google index en Crawlen. Deze onderdelen bevatten elk weer nuttige functionaliteiten waarvan de belangrijkste worden besproken in dit artikel. Voor een compleet overzicht, ga je naar ‘De rapporten en functies gebruiken‘. Functionaliteiten die het meest effect hebben op de vindbaarheid van je website worden hier uitgelegd.
HTML verbeteringen
In dit onderdeel vertelt Google Search Console welke verbeteringen je kunt doorvoeren om de gebruikerservaring en de vindbaarheid in Google te optimaliseren. Dit onderwerp is te benaderen door te klikken op ‘Zoekopmaak’ -> ‘HTML verbeteringen’. Zo vertel GSC of er sprake is van dubbele meta descriptions en titels of dat deze zelfs niet aanwezig zijn.
Zoekanalyse
Welke zoekwoorden zorgen voor klikken, vertoningen en posities? Met het onderdeel ‘zoekanalyse’ krijgt je de antwoorden. Deze informatie gaat verder dan Google Analytics en je kunt eenvoudig relaties leggen tussen het aantal klikken en de gemiddelde positie van het zoekwoord en het percentage gebruikers dat doorklikt (CTR) door te filters toe te passen.
Links naar jouw website
Links van relevante websites met een hoge autoriteit zijn gunstig voor je linkprofiel en zorgen daarmee voor hogere posities in Google. Google Search Console vertelt je precies welke websites naar jou linken. Ga naar ‘Zoekverkeer’ en klik op ‘Links naar uw site’. Je ziet direct:
- Het aantal inkomende links naar je website
- Welke website het meest linkt
- Naar welke webpagina’s het vaakst wordt gelinkt
- En welke ankertekst wordt gebruikt.
Deze informatie is nuttig bij linkbuilding en omdat je ook ziet welke schimmige websites naar jou linken. Je kunt hier actie op ondernemen door deze links af te wijzen.
Crawlfouten
Met deze functie krijg je inzicht of jouw website doorzoekbaar is door de Googlebot en of er geen server- en/of url-fouten zijn. Veel voorkomende url-fouten zijn webpagina’s waar de boodschap 404 niet gevonden wordt getoond. Het staat niet alleen slordig wanneer bezoekers op deze pagina landen, maar je loopt ook de kans dat anderen die naar de site linken, uiteindelijk de link verwijderen wat natuurlijk negatief werkt voor je linkprofiel. Bekijk daarom dit onderdeel regelmatig en schoon de fouten op.
Fetchen als Google
Deze functie is vooral handig als je flinke aanpassingen aan de website hebt gemaakt en deze zo snel mogelijk in de zoekresultaten van Google moeten worden getoond. Met de opdracht ‘Fetchen als Google’ geeft je de Googlebots de opdracht om de website direct te crawlen waardoor de nieuwe informatie binnen enkele dagen zichtbaar zijn in de zoekresultaten en daarmee de oude gegevens hebben vervangen. Er kan onderscheid worden gemaakt om één of enkele pagina’s te crawlen of de complete website. Dit laatste is het meest makkelijk, echter stelt Google wel een maximum van het aantal keren dat dit verzoek kan worden ingediend.
Wil je alle functies van Google Search Console leren kennen?
In dit artikel zijn slechts enkele functies besproken die vooral nuttig zijn bij zoekmachine optimalisatie. Wil je uitgebreide informatie? Bezoek dan het Helpcentrum van Google Search Console. Hier vind je stap-voor-stap alle informatie over de functies en hoe je ze het best kunt gebruiken. Google biedt zelfs de Webmaster Academy waar je online de cursus gratis kunt volgen.
Zelf doen? Of SEO uitbesteden?
Lezen, experimenteren en doen! Daar draait het om als je betere posities in Google wilt te bereiken. Dit kost tijd. Reserveer daarom wekelijks voldoende tijd in je agenda zodat je je met deze taken kunt bezighouden.
Kan je deze tijd niet vrijmaken, maar je wilt toch hoge posities in zoekmachines? Dan kan je natuurlijk altijd nog terugvallen op Proseo. Vertel ons wat je ambities zijn en we doen je een voorstel waarin we gezamenlijk naar betere posities gaan toewerken. Samen bereiken we meer!
SEO uitbesteden? Neem dan contact op met ons.