Linkpopularity is vrij vertaald ‘de populariteit van de website’. Inkomende links naar jouw website is een van de belangrijkste aspecten binnen het optimaliseren voor zoekmachines. Nu zal je denken, hoe weet Google hoe belangrijk mijn website is? Dat is goed uit te leggen, met het volgende voorbeeld.
Stel je bent op de markt en er staan 10 bakkerskraampjes.
Hoe weet je welke kraam de lekkerste en/of de goedkoopste broodjes verkoopt? Dit zal in 9 van de 10 gevallen de kraam zijn waar het meeste over gepraat wordt en waar het de meeste bezoekers zijn.
Dit werkt bij zoekmachines niet anders. Google bepaalt de relevantie van je site naar aanleiding van het aantal mensen dat naar jouw website linkt.
De regels zijn :
– Google waardeert website A hoger zodra website B een link heeft geplaatst naar website A
– De relevantie van website B is hierbij een belangrijke weegfactor
– De PageRank van website B is hierbij een belangrijke weegfactor
– Het aantal webpagina’s met een link naar website A speelt een belangrijke rol
Links ruilen is soms huilen
Daarnaast is het niet zo dat als je honderden linkjes ruilt met websites, en deze allemaal onder elkaar op uw website zet, je automatisch belangrijk gevonden wordt. Sterker nog, Google ziet dat er wederzijds gelinkt wordt en de waarde van de links worden lager.
Het is dus beter om een linktrade aan te gaan via het ABC-principe.
Dit werkt als volgt: Website A linkt naar website B die linkt naar website C, die weer teruglinkt naar website A. Op die manier blijft de linkvalue hoog: Google ziet dit namelijk niet als wederzijdse linking.
Het beste is om gelinkt te worden door andere zonder dat u daarvoor iets terug hoeft te doen.
Dit kan zijn door een redactioneel artikel of bij een vermelding op een onderwerp gerelateerde site zoals startpagina.nl.
Conclusie:
Zorg ervoor dat belangrijke onderwerpgerelateerde websites naar jouw website linken. Hoe hoger de PageRank van zo’n site, hoe meer waarde deze backlink voor Google heeft. Verder is het belangrijk hoeveel links op die pagina staan. Minder links maken jou link belangrijker. Probeer ook zo min mogelijk wederzijds linken toe te passen, maar gebruik dan het ABC model.
Volgende keer gaan we het hebben over Anchortext en het belang ervan bij linkbuilding.