Hoe besteden Amerikaanse en Nederlandse internetgebruikers hun online tijd? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten en wat kunnen wij als Nederlandse marketeers er van leren?
Verenigde staten
Uit een Amerikaans onderzoek van GfK/IAB blijkt dat veruit de meeste tijd wordt besteed aan Social media en Email. Het onderzoek is gehouden onder 5.000 internetgebruikers in de leeftijdscategorie 13 t/m 64.
In totaal besteedde de Amerikaanse internetter gemiddeld 186 minuten per dag aan online activiteiten. In 2010 was dit 154 minuten.
Opvallend is dat Online video de derde plaats in neemt. Zelfs nog voor Search. De activiteit Online video is hiermee de snelste groeier van de laatste twee jaar. In 2010 werd er gemiddeld 10 minuten per dag aan Online video besteed. In 2012 is dat al opgelopen tot 24 minuten.
Nederland
Hoe besteedt de Nederlander zijn online tijd? Laten we een tweede onderzoek van NowNederland er naast leggen. Het onderzoek is gehouden onder internetgebruikers in de leeftijdscategorie 13 t/m 65 in Nederland over het jaar 2012.
De grafiek toont enigszins een soortgelijk beeld. Ook in Nederland behoort Email en Social media tot de drie meest populaire bezigheden. “Surfen” neemt in Nederland de tweede plaats in. Dit in vergelijking tot de VS waar het een vierde plek heeft (aangenomen dat “surfen” en “search” vrijwel hetzelfde is). Overige activiteiten als Online games en Radio luisteren zijn qua bezigheden identiek.
In totaal besteedde de Nederlandse internetgebruiker gemiddeld 142 minuten aan online activiteiten. 44 minuten dan de Amerikaanse.
De opkomst van Online video
Het meest opmerkelijk verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse internetgebruiker is de tijdsbesteding aan Online video. 24 minuten (VS) tegenover 4 minuten (Nederland). Dit valt te verklaren door de vele online videodiensten als Netflix en Hulu die momenteel enkel in de VS worden aangeboden. Nederland loopt hier momenteel nog ver in achter, maar zal zeker de inhaalslag nog maken. NetFlix, één van de grootste aanbieders van Online video in de VS is binnenkort beschikbaar in Nederland.
Kies bewust je marketingactiviteiten
Beide onderzoeken geven een helder beeld waar de gemiddelde internetgebruiker zijn tijd aan besteed. Zorg dus dat je bewuste keuzes maakt waar je je marketinginspanningen aan gaat besteden.
Overweeg de volgende activiteiten:
– Emailmarketing: Email is in Nederland de meest populaire activiteit. Emailmarketing blijkt daarom nog steeds één van de meest effectieve online marketing instrumenten.
– Zoekmachine marketing: Onmisbaar in je marketing arsenaal.
– Social media marketing: Het valt niet meer te ontkennen dat dit een kanaal is waar een marketeer tijd aan moet besteden. Of het nu Facebook, LinkedIn of Google+ is. Gemiddeld begeeft de Nederlandse internetter zich 24 minuten per dag op sociale netwerken.
– Video marketing: Na het lezen van dit artikel mag duidelijk zijn dat de tijdsbesteding aan Online video in Nederland flink zal gaan toenemen. Verdiep je nu alvast in de mogelijkheden.
– Tot slot, Online games zijn flink populair. Gemiddeld wordt hier 17 minuten per dag aan besteed. Afhankelijk van je doelgroep kan je besluiten om meer aanwezig te zijn op sites als Zylom en Zigiz.