Voice search groeit buitengewoon sterk en steeds meer bedrijven optimaliseren voor de spraakgestuurde zoekfunctie (voice-based search). In dit artikel tonen we enkele statistieken, feiten en trends die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van een goede SEO en marketingstrategie voor voice-based search.
Top 4 voice search statistieken
- 60% van de smartphone-gebruikers had in de afgelopen 12 maanden minstens één keer geprobeerd om met spraak te zoeken.
- 55% van de tieners gebruikt dagelijks voice search.
- In termen van nauwkeurigheid is Google Home tot nu toe de winnaar door gemiddeld 81% van de vragen correct te beantwoorden.
- Top 3 veelvoorkomende zoekwoorden in gesproken zinnen zijn ‘hoe’, ‘wat’ en ‘het beste’.
Top 6 voice search devices
- Google Home
- Amazon Echo/Alexa
- Google Assistant
- Siri/iPhone
- Android telefoons en devices
- Microsoft Cortana
Top 7 Prestatiestatistieken voor voice search devices
- Spraakzoekacties zijn goed voor 25% correcte zoekresultaten die op de taakbalk van Windows 10 worden uitgevoerd.
- Google Home is tot nu toe de winnaar door 81% van de vragen correct te beantwoorden.
- Amazon Echo is erin geslaagd om 64% van de vragen correct beantwoord te krijgen.
- Harman Kardon Invoke kreeg in 57% van de gevallen een goed antwoord.
- Apple HomePod slaagde erin 52,3% van de vragen correct te beantwoorden.
- Siri valt op dezelfde schaal met 52,3% correct beantwoorde vragen.
- HomePod/Siri was in staat om 99,4% van de zoekopdrachten correct te begrijpen, voornamelijk dankzij de ruisonderdrukkingsfunctie.
Top 12 algemene statistieken van spraakzoekacties in het algemeen
- Tegen 2020 zal 50% van alle zoekopdrachten op het internet op basis van spraak worden uitgevoerd.
- In 2020 zal 30% van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd met behulp van een apparaat zonder scherm.
- Gesproken zoekvragen zijn langer dan gewone zoekopdrachten op basis van tekst.
- Gesproken zoekopdrachten zijn over het algemeen drie tot vijf zoekwoorden lang.
- 40% van de volwassenen gebruikt nu ten minste eenmaal per dag mobiel zoeken met spraak.
- 20% van de volwassenen gebruikt ten minste eenmaal per maand een mobiele voice search functie.
- 9% van de 55-64 volwassenen maakt gebruik van voice search.
- 20% van de zoekopdrachten op een mobiel apparaat zijn op spraak gebaseerd.
- 25% van de zoekopdrachten op Android-toestellen zijn op spraak gebaseerd.
- 60% van de smartphone-gebruikers had de afgelopen 12 maanden minstens één keer geprobeerd om spraak te zoeken.
- 55% van de tieners gebruikt dagelijks voice search.
- Zoeken op basis van spraak met behulp van een mobiele telefoon is 3 keer zo vaak locatie-specifiek als het zoeken met een mobiele telefoon.
Top 10 statistieken van spraakcommando’s
- Boodschappen doen was 20% van de bestellingen op basis van spraak.
- Entertainment shopping was goed voor 19% van de op spraak gebaseerde bestellingen.
- Winkelen in elektronica was goed voor 17% van de bestellingen op basis van spraak.
- Winkelen voor kleding was goed voor 8% van de bestellingen op basis van spraak.
- Tot nu toe zijn bestellingen op basis van spraak over het algemeen bedoeld voor artikelen met een lagere waarde.
- 85% van de consumenten kiest uiteindelijk de producten die Amazon voorstelt.
- Er zijn momenteel slechts 39 apps die spraakgestuurd winkelen ondersteunen.
- Gebruikers van spraakassistenten geven momenteel 3% van hun besteedbaar inkomen uit via spraakassistenten.
- De consumentenbestedingen via stemassistenten zullen naar verwachting 18% bereiken tegen 2022.
- 20% van de consumenten heeft minimaal spraakaankopen gedaan via een digitale thuisassistent.
Het verschil tussen voice search en zoeken op internet
Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen zoeken op internet en spraakgestuurd zoeken. Het grootste verschil is dat de gesproken zoekopdracht een conversatie is. Gesproken zoekopdrachten bestaan uit langere zinnen. Zoeken op het web is echter erg kort en eenvoudig. Met zoeken op internet richten gebruikers zich meestal op trefwoorden. De zoekmachines geven resultaten terug en gebruikers lopen ze door totdat ze de juiste informatie hebben gevonden.
Dit is niet het geval bij gesproken zoekopdrachten. Een duidelijke vraag wordt verwacht en een duidelijk antwoord wordt gegeven, zo dicht mogelijk bij het juiste antwoord.
Enkele voorbeelden van gesproken zoekopdrachten
- Google, waar is de dichtstbijzijnde pizzeria?
- Alexa, wanneer is de bestuursvergadering gepland?
- Alexa, wat is het goedkoopste tankstation?
Voice search zoeken groeit
Voice search groeit erg hard en wordt gebruikt bij alle leeftijdsgroepen, maar vooral bij de jongere generatie. Het wordt niet alleen toegepast voor basistaken zoals navigatie, afspeellijstbeheer of het plaatsen van een telefoongesprek.
Maar ook voor winkelen, e-mailbeheer en agendabeheer. Gesproken zoekopdrachten behoren niet alleen tot de toekomst, maar het heden en de statistieken bewijzen dat het onderdeel wordt van het dagelijks leven.
Voice search verandert het zoekgedrag
De manier waarop mensen traditioneel zochten, is heel anders dan wanneer ze zoeken via gesproken zoekopdrachten.
Een voice search verloopt veel natuurlijker. Stel dat je informatie wilt over de SEO audit. Traditioneel zou je het tabblad van de zoekmachine openen en de volgende zoekwoorden typen.
- SEO audit
- Website audit
- Zoekmachine optimalisatie enz.
Met gesproken zoekopdrachten zou je zoekproces op de volgende manier gaan:
- Hallo Google, wat is een SEO audit?
Hoe te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten?
- Focus minder op zoekwoorden
- Focus meer op semantic search
- Probeer meer te werken aan gebruikersintentie
- Geef een antwoord in een context
- Gebruik langere zoekwoorden om gebruikers te bereiken
- Probeer waar mogelijk kort te zijn
Bronnen: https://quoracreative.com/article/voice-search-statistics-trends
https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_search