Kennisbank » Overig » Meer MKB bedrijven besteden online marketing activiteiten uit

Meer MKB bedrijven besteden online marketing activiteiten uit

5 augustus 2013

Uit recent onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner blijkt dat steeds meer (online) marketeers van MKB bedrijven werkzaamheden uitbesteden.

Uitbesteden van online marketing activiteiten

Grote organisaties zijn over het algemeen wel gewend aan het uitbesteden van online marketing activiteiten, maar ook MKB organisaties besluiten om meer werk uit te besteden. Het blijkt dat 1/3 of meer van de werkzaamheden worden uitbesteed aan bureaus of dataleveranciers.

Marketeers geven aan dat zij behoefte hebben aan specialistische hulp op het gebied van zoekmachine marketing, online advertising en mobile marketing. Dit is niet verwonderlijk. Het aantal taken van marketeers neemt immers toe.

Zelf doen of uitbesteden is een keuze
Mede door noodzakelijke besparingen zal er meer werk verricht moeten worden met minder mensen. Dit betekent dat naast strategische en tactische werkzaamheden er tijd vrij gemaakt dient te worden voor de uitvoerende taken. Tijd dat vaak ontbreekt. Om alsnog effectief online marketing te kunnen voeren zullen er keuzes moeten worden gemaakt: 1) minder (of selectief) marketing inspanningen leveren, 2) een extra marketeer aannemen voor o.a. operationele werkzaamheden of 3) bepaalde werkzaamheden uitbesteden. Bedrijven blijken de voorkeur te geven aan deze laatste; uitbesteden.

Samen bereik je meer en zet je een sterkere SEO strategie op!


4 Redenen om online marketing activiteiten uit te besteden

De redenen die worden gegeven om online marketing activiteiten uit te besteden zijn:

a) Specialistische kennis: Het is een gegeven dat de snelheid waarin het online marketing landschap verandert nauwelijks is bij te houden. Externe bureaus zijn dagelijks bezig met de materie en kunnen deze kennis leveren en toepassen.

b) Toename werkzaamheden: De hoeveelheid en diversiteit aan online marketing taken nemen drastisch toe. Naast de meer traditionele marketing taken als: zoekmachine marketing en email marketing, zal de afdeling marketing zich ook moeten concentreren op social media marketing en mobile marketing.

c) Goedkoper: Het is voordeliger om bepaalde taken uit te besteden. Marketing bureaus kunnen taken sneller uitvoeren. Door eenvoudige operationele taken uit te besteden kan de (online) marketeer zich bezig houden met de meer complexe onderwerpen. Daarnaast wordt een marketing bureau enkel betaald voor de effectieve uren.

d) Minder risico: Over het algemeen leveren online marketing bureaus rapportages over verrichte werkzaamheden en resultaten aan de hand van statistieken. Hierdoor wordt het effect van een bureau inzichtelijk. Wanneer een bureau niet het gewenste resultaat behaalt, kan zonder al te veel problemen worden overgestapt op een ander bureau.

 

Welke activiteiten worden uitbesteed?
Organisaties besteden het vaakst zoekmachine marketing uit. Door het continue wijzigen van de zoekmachine algoritmen is specialistische kennis noodzakelijk om posities te verbeteren en te behouden. Ook zijn SEO en SEA nog steeds één van de meest effectieve marketing instrumenten en wordt daardoor als belangrijk beschouwd. Opvallend is de hoge notering van mobile marketing. Dit heeft te maken doordat marketeers bewust zijn van de belangrijkheid van dit kanaal, maar nog niet goed weten hoe dit effectief in te zetten. Logischerwijs staat het “company blog” als laatste genoemd. De reden hiervoor is dat de informatiebron vaak de organisatie zelf is, waardoor het sneller en voordeliger is om dit “in house” te doen.percentage-uitbesteden-online-marketing-activiteiten

Lees meer over zoekmachine marketing bureau Proseo of bekijk het complete rapport op de website van Gartner.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.