Goede webhosting zal je website niet bovenaan de zoekresultaten zetten, maar het is een voorwaarde voor sterke SEO-resultaten.
Wil je een eenvoudige manier weten om de algemene prestaties van je website te versnellen en te verbeteren? Investeer in goede hosting.
Website prestaties zijn een kritisch element dat kan helpen bij het verbeteren van je ranking, verkeer en conversies.
In dit artikel lees je waarom webhosting belangrijk is voor SEO.
Wat is website hosting
Een website hosting service provider, of webhost, is een dienst die de technologie biedt die nodig is om een website online te bekijken. Zie een webhost als de thuisbasis van jouw website. Websites of webpagina’s worden opgeslagen op speciale computers, servers genaamd, en via de server worden jouw webpagina’s verbonden en afgeleverd bij internetbrowsers. Dus, wanneer gebruikers jouw website willen bekijken, hoeven ze alleen maar het adres van jouw website of domein in hun browser te typen.
Bij het bouwen van een website, investeren bedrijven meestal veel tijd en geld aan het ontwerp, ontwikkeling, digitale marketing en SEO. Maar vaak wordt er minder aandacht besteed aan de webhosting. Als je bereid bent om te investeren in het maken van een website die er goed uit ziet en bezoekers trekt, is het ook aan te raden om ervoor te zorgen dat je website snel, functioneel en flexibel is. Met behulp van een hoge kwaliteit webhost kan de conversie van je website maximaliseren, samen met andere handige voordelen.
Hoe webhosting bedrijven ten goede komt
Als je een website wilt voor jouw bedrijf, dan heb je een webhost nodig. Hoewel webhosting meestal niet als een prioriteit wordt gezien, is het cruciaal voor jouw online aanwezigheid.
Een betrouwbare webhost kan jouw bedrijf verschillende voordelen bieden, zoals:
- Verbeterde site prestaties.
- Effectief gegevensbeheer.
- Verbeterde beveiliging.
- Hoge uptime.
Kortom, investeren in een betrouwbare webhost is verstandig – en zou jouw bedrijf moeten helpen groeien.
Hulp nodig bij SEO?
Verwachte kenmerken van hostingproviders
Webhosts bieden meer dan alleen webhostingdiensten voor bedrijven. Webhostingbedrijven bieden meerdere diensten aan.
Hier zijn enkele functies die je mag verwachten van een goede webhosting provider:
- E-mailaccounts: Hosting providers zullen eisen dat gebruikers hun eigen domeinnaam creëren. Domeinnamen en e-mailaccounts zullen een van de functies zijn die worden verstrekt.
- FTP toegang: Met FTP kun je bestanden uploaden van een lokale computer naar de webserver. Jouw website zal toegankelijk zijn via het internet, met bestanden die rechtstreeks van jouw computer naar de server worden overgebracht met behulp van deze functie. FTP-toegang is essentieel voor website bouwers.
- Ondersteuning voor WordPress: WordPress, het CMS dat bijna de helft van de websites op het internet gebruikt, is een handige manier om jouw website te bouwen en te beheren.
- Verbeterde beveiliging: Veel hostingproviders, bieden nu gratis SSL-certificaten bij hun hostingdiensten.
Meest populaire webhosts
Populaire webhostingbedrijven zijn onder meer:
- Bluehost
- Hetzner Online
- DigitalOcean
- Liquid Web
- GoDaddy
- TransIP
- Amazon Web Services
- Google wolkenplatform
- 1&1 IONOS
- HostGator
- WP Engine
Waarom webhosting belangrijk is voor SEO
Als het om SEO gaat, streeft Google ernaar om de best mogelijke resultaten te leveren voor zijn gebruikers. Dit betekent dat een sterke en betrouwbare webhost de basis legt voor jouw SEO-inspanningen. Google kijkt naar verschillende factoren om ervoor te zorgen dat de gebruiker een positieve ervaring heeft na het gebruik van hun zoekmachine. Websites die sneller werken met een verbeterde User Experience (UX) kunnen een ranking boost krijgen.
SEO is tegenwoordig belangrijk voor veel bedrijven en merken. Iedereen wil zijn site op de eerste pagina van Google voor relevante zoekopdrachten. Websites die niet op pagina 1 van Google komen, krijgen minder bezoekers.
Er zijn drie belangrijke redenen waarom webhosting belangrijk is voor SEO: snelheid, veiligheid en locatie.
Snelheid
Vanuit praktisch oogpunt is snelheid een uiterst belangrijke factor voor SEO. Een trage en goedkope webhost zal resulteren in een trage website. Het gevolg is dat het kan leiden tot een slechte ranking, weinig organisch verkeer en weinig leads. Wat is de oplossing? Een goede webhost zal hoge snelheden hebben, wat de laadtijd van jouw webpagina’s zal verminderen. Bij het bepalen van hoe snel een website moet laden, moet het altijd zo snel mogelijk zijn. Google’s ideale tijd voor mobiele snelheid is twee seconden of minder.
Uit een studie uit 2022 bleek dat de gemiddelde laadtijd voor mobiele websites rond de 4,5 seconden lag. Bij 20% van de geanalyseerde mobiele landingspagina’s duurde het laden van de visuele inhoud langer dan 6,6 seconden. Aangezien snelheid gelijk staat aan inkomsten, is dit nog steeds veel te traag.
Tools voor het meten van paginasnelheid
Wil je de snelheid van jouw pagina’s meten? Gebruik deze handige tools:
- Google Page Speed Insights
- GTMetrix
- Pingdom
Doelcijfers voor websites
Het Core Web Vitals-rapport laat zien hoe jouw webpagina’s presteren op basis van echte gebruiksgegevens, die ook wel “veldgegevens” worden genoemd.
Met de Core Web Vitals, worden de URL prestaties getoond per status, metrisch type, en URL groep.
Core Web Vitals zijn gebaseerd op drie statistieken:
- LCP (Largest Contentful Paint): Dit toont de hoeveelheid tijd die nodig is om het grootste element van zichtbare inhoud in het gezichtspunt te renderen vanaf het moment dat de gebruiker de URL opvraagt. Het grootste inhoudselement is meestal een afbeelding of video, of grote bloktekst. Deze metriek is belangrijk omdat zij de gebruiker informeert dat de URL wordt geladen.
- FID (First Input Delay): Dit toont de tijd vanaf het moment dat de gebruiker interactie heeft met de website door op de link te klikken tot de tijd waarin de browser op de actie reageert. Deze metriek is belangrijk omdat dit het moment is waarop de pagina interactief wordt.
- CLS (Cumulative Layout Shift): Dit meet het totaal van alle individuele lay-outverschuivingen voor elke onverwachte lay-outverschuiving. Dit gebeurt gedurende de gehele levensduur van de pagina. De meting kan gaan van nul, wat betekent dat er helemaal geen verschuiving plaatsvindt, tot een willekeurig positief getal. De rest van de getallen geeft aan hoeveel de opmaak verschuift. Deze meting is belangrijk omdat het een slechte gebruikerservaring oplevert als de gebruiker een verschuiving van de lay-out ervaart tijdens de interactie met de website.
Beveiliging
Zonder een sterk beveiligingssysteem voor je website kan deze last hebben van schadelijke zaken als hackers, spampagina’s en slechte uitgaande links.
Al deze zaken kunnen jouw Google-ranking schaden en mogelijk leiden tot een handmatige actie. Google vaardigt een handmatige actie uit tegen een site wanneer een medewerker bij Google heeft vastgesteld dat pagina’s op de site niet voldoen aan de webmaster-kwaliteitsrichtlijnen van Google. De meeste handmatige acties hebben betrekking op pogingen om onze zoekindex te manipuleren. De meeste problemen die hier worden gemeld, leiden ertoe dat pagina’s of sites lager worden gerankt of uit de zoekresultaten worden verwijderd zonder dat de gebruiker daar een visuele indicatie van krijgt.
Er is ook het risico dat je site geïnfecteerd raakt met malware. Malware is software die gebruikt wordt om computersystemen te verstoren, gevoelige informatie te verzamelen of toegang te krijgen tot private computersystemen. Malware kan ertoe leiden dat jouw site op de zwarte lijst van zoekmachines komt te staan of een beveiligingswaarschuwing in de zoekresultaten toont.
Als je geen webhost gebruikt met een sterk beveiligingssysteem, kan dat jouw SEO-inspanningen negatief beïnvloeden.
Een functie die webhost providers kunnen bieden is een Secure Sockets Layer (SSL). Dit is een beveiligingscertificaat dat de standaardtechnologie is om de internetverbinding veilig te houden.
Een ander pluspunt van sterke beveiliging komt van betrouwbare technische ondersteuning en klantenservice. Als bedrijf wil je ervoor zorgen dat de webhost die je gebruikt een goede technische support en klantenservice heeft. Als de site traag is of crasht, is het belangrijk dat je een bekwaam technisch en customer support team kunt benaderen die dit snel en efficiënt voor je kan oplossen.
Locatie
Locatie is een belangrijke factor in de SEO van je website. Zoekmachines zullen bij het zoeken naar optimale resultaten rekening houden met de locatie.
Enkele vragen om bij stil te staan:
- Waar bevindt de gebruiker zich?
- Waar bevindt het bedrijf zich?
- Waar is de site gevestigd?
Dit zijn allemaal praktische redenen voor de plaats waar jouw website wordt gehost. Het speelt een rol bij het bepalen hoe ver de gegevens moeten reizen, en de snelheid ervan.
Als jouw bedrijf zich bijvoorbeeld in Nederland bevindt, wil je dat jouw website zich in het Nederlandse datacenter bevindt. Staat jouw bedrijf in het Verenigd Koninkrijk, dan wil je de site in een datacenter in het Verenigd Koninkrijk hebben.
Als jouw bedrijf wereldwijd actief is, wil je een Content Delivery Network (CDN) dat hubs over de hele wereld biedt, zodat de hosting snel is, ongeacht de locatie van de gebruiker.
Het gebruik van een goedkope webhost kan ertoe leiden dat je niet in een lokaal datacenter wordt geplaatst. Dit kan mogelijk negatieve gevolgen hebben voor jouw website en je organische zoekresultaten.
Welke webhostingservice moet je gebruiken?
Alle hosting platforms hebben hun voordelen – maar er zijn er bij die je beter links kunt laten liggen.
Dus hoe kun je een betrouwbare hosting dienst kiezen?
Je kunt kijken naar de volgende factoren:
- Hoeveel ervaring de webhosts hebben (periode dat ze actief zijn)
- Reputatie bij andere klanten/bedrijven
- Zoeken naar een webhost die veiligheidsmaatregelen biedt zoals SSL
Klanten informeren over de waarde van goede hosting
Je klanten of stakeholders investeren al zoveel in het creëren van een succesvolle website (content, SEO, enz.). Het kiezen van de verkeerde webhost kan al die andere investeringen ondermijnen. Het kiezen van een goede webhost kan bijna onmiddellijk je snelheid, Core Web Vitals en status verbeteren.
Als jouw website slechte webhosting heeft, loop je het risico jouw SEO negatief te beïnvloeden.
Als de webhost traag is, is het waarschijnlijker dat de gebruiker jouw pagina verlaat en overschakelt naar een andere website.
Laadtijd staat gelijk aan reputatie. En elke website die er langer dan een paar seconden over doet om te laden, verliest gebruikers (wat minder conversies en minder inkomsten betekent).
Bron: https://searchengineland.com/web-hosting-seo-important-386714