Zorg ervoor dat jouw content geschikt is voor het doel wanneer het op de zoekmachine resultaten verschijnt. Lees over de soorten zoekopdrachten waarop Google “freshness” toepast.
Zal het regelmatig publiceren van nieuwe artikelen of het updaten van oude blog posts je helpen beter te ranken? Misschien, maar niet alleen door de datum of frequentie te veranderen. Google houdt rekening met deze “trucjes”.
In dit artikel zullen we bespreken hoe de factoren achter freshness je ranking beïnvloeden.
Wat is freshness?
Wanneer marketeers het hebben over content freshness, verwijzen ze naar een algoritme update uit 2017.
Google’s Freshness Update was een belangrijke algoritme-update die tijd introduceerde als een relevantie-indicator. Waardoor de zoekresultaten beter aansloten op de intentie van de gebruiker.
De update stelde Google in staat om regelmatige of vaak bijgewerkte content naar boven te halen.
De Freshness-update wordt door sommige mensen verkeerd begrepen. Zij denken dat deze prioriteit geeft aan recente publicatiedatums bij het tonen van resultaten.
Helaas is dit te simpel gedacht en heeft het meerdere misverstanden veroorzaakt. Zoals het massaal creëren van content of het updaten van publicatiedata als goede SEO strategieën.
Daarom wordt in dit artikel uitgelegd wat freshness betekent. Vervolgens wordt er uitgelegd hoe je freshness in je eigen voordeel kunt laten werken.
Hulp nodig bij het schrijven van SEO teksten?
Freshness versus Frequentie
Frequentie wordt vaak verward met freshness.
Frequentie is de snelheid waarmee je content publiceert, terwijl freshness de datum is waarop een pagina oorspronkelijk werd gepubliceerd.
Het frequent plaatsen van content zorgt ervoor dat je site uit noodzaak vaker wordt gecrawld.
Maar, indexeren betekent niet ranken. Hoewel de frequentie kan verhogen hoe vaak Google je website controleert, is het niet hetzelfde als freshness en is het geen rankingfactor.
John Mueller, Search Advocate bij Google, bevestigde dit in een tweet. Op de vraag of de algoritmes van Google rekening houden met de frequentie van de posts, antwoordde hij dat dit niet het geval is.
Neem bijvoorbeeld de Backlinko website. Brian Dean post sporadisch – ongeveer zes keer in 2021 – en heeft (tot nu toe) slechts één artikel gepubliceerd in 2022. Toch staat de website nog steeds in de top drie voor 3.850 niet-merkgebonden zoekwoorden.
Hoe bepaalt Google de publicatiedatum?
Google kijkt naar veel dingen bij het bepalen van de publicatiedatum van een webpagina. Inclusief, maar niet beperkt tot, de data die je verstrekt of data die worden verstrekt via gestructureerde markup.
Maar, Google vertrouwt niet op slechts één factor. Wat als een schrijver geen duidelijke datum opgeeft? Of, wat als de gestructureerde structured data op de pagina ontbreken of onjuist zijn?
Google kijkt naar verschillende factoren, niet alleen naar opgegeven data, om te bepalen wanneer een pagina is gepubliceerd of significant is bijgewerkt (er zijn grote/belangrijke wijzigingen aangebracht in de tekst). Significant bijgewerkt is een belangrijk onderscheid.
Hieronder staan de webmasterrichtlijnen van Google voor nieuws (omdat dit de meeste invloed heeft).
De bovenstaande webmasterrichtlijn geeft aan dat je als webmaster het artikel niet kunstmatig moet verversen. Dus alleen als je belangrijke en grote wijzigingen in een artikel doorvoert, kan je deze een nieuwe datum en tijd geven.
Doet de publicatiedatum ertoe?
Kijk bijvoorbeeld naar SEO. Het is een vrij veranderlijke branche met veranderende onderdelen, algoritme updates.
Je zou denken dat SEO-gerelateerde zoekopdrachten zeker om freshness zouden vragen.
Laten we eens zoeken op [SEO audit].
Je ziet artikelen uit 2020, 2021, en 2022. En dan een Wordstream artikel met een 2018 datum in de zoekmachine resultatenpagina (SERP).
Je kunt zien dat Google andere factoren gebruikt om de publicatiedatum van een pagina te bepalen. Je ziet dat Wordstream heeft geprobeerd om deze pagina op te frissen door een kunstmatig bijgewerkte publicatiedatum te publiceren.
Hoe dan ook, de pagina staat nog steeds op de eerste pagina. Misschien vindt Google dat de zoekopdracht [SEO audit] geen freshness verdient.
Laten we eens zoeken op [SEO trends].
Er zijn geen artikelen tot eind 2021 en 2022.
Waarom gebeurt dit?
Een artikel uit 2018 zou een geen geschikt zoekresultaat zijn voor de zoekopdracht [SEO trends].
Google begrijpt dat mensen de laatste trends willen weten, niet verouderde, en probeert de resultaten aan te passen aan de intentie van de gebruiker.
Op welke soorten zoekopdrachten is de freshness van toepassing?
In zijn officiële bericht over de update specificeert Google drie typen zoekopdrachten waarop freshness algoritmen van toepassing zijn: recente gebeurtenissen (bijv. natuurrampen), regelmatig terugkerende gebeurtenissen (bijv. sportuitslagen) en vaak bijgewerkte onderwerpen (bijv. productrecensies).
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de zoekopdracht [how to build a standing desk].
Google ziet dit als een informatieve zoekopdracht (how-to) en geeft video zoekresultaten uit 2018 en sitelinks uit 2012.
Maar, als er gezocht wordt naar [best standing desk].
Google ziet dit als een zoekopdracht waar iemand iets wil kopen; de gebruiker wil een staand bureau kopen.
De zoekresultaten tonen advertenties om het product te kopen en reviews over sta-bureaus van “9 uur geleden”.
Geen enkele site link op pagina 1 is meer dan twee maanden oud. Iemand die zoekt op [beste sta-bureau] wil waarschijnlijk een productbeoordeling lezen, dus freshness is hierbij belangrijk.
Conclusie
Om even samen te vatten wat eerder is besproken. Het maakt Google niet uit hoe vaak je berichten plaatst of dat je de datum steeds wijzigt.
Dit betekent niet dat je moet stoppen met het updaten van oude artikelen. Het is belangrijk om de inhoud van je artikelen regelmatig bij te werken zodat deze nog nuttig blijft voor gebruikers om te lezen.
Bron: https://www.searchenginejournal.com/how-freshness-works/457485/