Allereerst moet je begrijpen dat er duidelijk onderscheid bestaat tussen zoekmachine optimalisatie, in vaktermen ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd en zoekmachine marketing ook wel SEM (Search Engine Marketing) genoemd. SEO is bedoeld om ervoor te zorgen dat je website op langere termijn hoger eindigt in de organische resultaten van de zoekmachine. Daarentegen is SEM het betaalde broertje welke werkt met betaalde resultaten als Google Adwords, Yahoo Publisher network en Overture.
Zoekmachine optimalisatie is het begin bij het hele proces van het verbeteren van uw site. Zonder optimalisatie heeft het weinig zin om aan het SEM proces te beginnen. Als uw website kwalitatief niet goed in elkaar zit, zullen de kosten voor het adverteren hoger worden omdat Google de website waarmee u adverteert niet relevant genoeg vindt. Maar meer hierover in het hoofdstuk Search Engine Marketing.
Het beste is om voordat je aan het bouwen van een website al een plan gaat maken voor je site met betrekking tot je positie in de zoekmachine. Je moet je dan zaken gaan afvragen van:
– met welke woorden wil ik gevonden worden
– wie wil ik bereiken
– wat onderscheid mij van de rest
– etc.
Doorloop zulke stappen zorgvuldig, want als je achteraf alles moet gaan aanpassen dit erg in de papieren gaat lopen omdat de website eigenlijk vanaf het begin opnieuw opgebouwd moet worden. Leer te kijken door de ogen van je toekomstige bezoeker en zorg ervoor dat de informatie op de site duidelijk en makkelijk te vinden is. Voor jou mag het misschien makkelijk zijn, maar dat komt omdat je de site al 100x gezien hebt en weet waar alles staat, een toekomstige klant kan tegen obstakels aanstoten die je zelf nooit opgemerkt had. Zoekmachines als Google beginnen steeds meer op mensen te lijken, als zij bijvoorbeeld niet makkelijk door je site kunnen bladeren, dan is dat nadelig voor de indexering ervan, wat resulteert in een lagere positie in de zoekmachine.
Zaak is bij het achteraf toepassen van zoekmachine optimalisatie om een analyse van je te optimaliseren pagina te laten doen. Bij deze test ook wel usability test genoemd komen eventuele obstakels van je website aan het licht. Deze moeten eerst weggewerkt worden voordat aan de volgende stap begonnen kan worden, namelijk de optimalisatie zelf. Bij dit proces zal de hele website onder handen genomen worden, je moet daarbij denken aan onder andere de volgende zaken:
– teksten
– titels van pagina’s
– manier waarop de pagina’s aan elkaar gelinkt worden
– indeling en gebruik van grafische content
– codematig opzetten volgens W3 richtlijnen zodat dezen valid zijn
– etc.
Meer over de opmaak en indeling van je website in het volgende hoofdstuk.