John Mueller van Google zegt dat een kunstmatig korte URL structuur geen voordeel heeft ten opzichte van diepe mappenstructuur. Het aantal slashes in een URL is in geen geval een indicator van hoe belangrijk een pagina is, of hoe waarschijnlijk het is dat Google de pagina in de zoekresultaten naar voren brengt.
Dit onderwerp werd besproken tijdens de Google Search Central SEO hangout die op 26 maart is opgenomen. Een website-eigenaar diende een vraag in over URL structuur en vroeg Mueller naar zijn mening over korte URL’s versus URL’s die diepte van de mappenstructuur laten zien. Hieronder vind je zijn antwoord.
Je website technisch goed inrichten is belangrijk voor de vindbaarheid!
Google’s John Mueller over URL’s met diepe mappenstructuur
Met betrekking tot de diepte van mappenstructuur in URL’s is de website-eigenaar van mening dat het geen slechte zaak is om gebruikers te laten zien waar ze zich in een site bevinden. Mueller is het met die veronderstelling eens en zegt: “Ja, absoluut.” De URL-structuur van een site is iets dat gebruikt kan worden zoals de website-eigenaar dat zelf wil, zegt Mueller: “De URL-structuur die je voor je site gebruikt, kun je zelf bepalen. Google telt niet het aantal slashes in je URL’s en zegt: “oh dit is vijf niveaus lager daarom zullen we het niet zo zichtbaar tonen in search.”
Het is niet nodig om een kunstmatig korte URL structuur te hebben. Dat verwijst naar een structuur waarbij het lijkt alsof elke pagina één klik verwijderd is van de startpagina, terwijl ze in werkelijkheid meerdere niveaus diep kunnen liggen. Hoe minder klikken er nodig zijn om vanaf de startpagina op een pagina te komen, hoe belangrijk die pagina is, is een signaal voor Google. Maar er is geen manier om dat signaal te maken met een korte URL-structuur.
“Je hoeft niet een soort kunstmatig korte mappenstructuur te hebben. Dus vanuit dat oogpunt, als je een mappenstructuur hebt die gebruikers kunnen herkennen en waaraan je kunt zien dat mensen soms zelfs de URL intypen, of delen van een URL kopiëren en aan elkaar plakken, dan denk ik dat dat prima is. Het is niet nodig om dat soort URL-structuren voor gebruikers te verbergen door URL’s te herschrijven of iets dergelijks.”
Google behandelt URL’s als identificatoren van content, niet als een manier om de sitestructuur te begrijpen. Dat is waar de webcrawlers van Google voor zijn. Het is volledig aan de individuele website-eigenaar of hij de voorkeur geeft aan een korte URL-structuur of een structuur met diepte. Het zal een site niet helpen of schaden om de ene of de andere kant op te gaan.
“Voor het grootste deel behandelen we URL’s als identificatoren van content. We proberen niet om de structuur van de site te begrijpen op basis van de URL. Dus in wezen is het onze aanbeveling om je URL in te richten zoals jij dat wilt. Het is zeker niet zo dat je het er kunstmatig anders uit moet laten zien.”
Bron: https://www.searchenginejournal.com/google-no-benefit-to-an-artificially-flat-url-structure/400609/