Link juice is de term die in de SEO-wereld wordt gebruikt om te verwijzen naar de waarde of het eigen vermogen dat wordt doorgegeven van de ene pagina of site naar de andere. Deze waarde wordt doorgegeven via hyperlinks. Zoekmachines zien links als stemmen van andere websites die uw pagina waardevol en de moeite waard zijn om te promoten.
Er zijn vele manieren om links te verdienen van het web door directe en indirecte inspanningen. Directe inspanningen hebben betrekking op linkbuilding strategieën, zoals het delen van documenten, het plaatsen van gasten, social media marketing, het publiceren van persberichten en nog veel meer. De indirecte inspanning wordt verkregen door uitstekende inhoud op jouw site te presenteren die ervoor zorgt dat de lezers deze op het web delen, waarbij de pagina’s op een natuurlijke manier worden gelinkt. De link equity die van deze sites naar uw site gaat is de link juice, en deze link juice verschilt in zijn autoriteit, afhankelijk van de sites die naar u linken.
Hoe werkt Link Juice?
Stel dat je sites A en B hebt. Als alle andere rangschikkingsfactoren constant zijn en site A heeft een link terwijl site B geen links heeft, zal site A hoger in de zoekresultaten staan door de link sap die het ontvangt van de externe site die naar het sap linkt. Wat gebeurt er als site B ook één link krijgt? Dit is afhankelijk van de hoeveelheid sap die elke link passeert. Kijk naar het onderstaande schema. Site A ontvangt links van vier sites, terwijl B links ontvangt van twee sites. Alle linksites ontvangen ook linksap van andere sites. Aangezien A links ontvangt van meer sites, wordt er meer link juice naar A gestuurd en daardoor zal A waarschijnlijk hoger eindigen dan B in de zoekresultaten. Opmerking: Deze resultaten gaan ervan uit dat de sites die naar A en B linken een vergelijkbare autoriteit hebben.
Een andere factor om te overwegen is dat het doorgeven van linksap in beide richtingen gebeurt. Dus, laten we nu zeggen dat de sites die linken naar site A allemaal ook linken naar andere sites (weergegeven door de grijze pijlen in het diagram hieronder), terwijl de sites die linken naar site B uitsluitend linken naar B. In dit geval is het percentage link juice dat B ontvangt hoger dan het percentage link juice dat site A ontvangt. Dit verhoogt de kans van site B om hoger te rangschikken dan site A.
Sculpting link juice
Vroeger kon je nofollow links gebruiken om het verlies van linkssap door uitgaande links te behouden. Dit proces stond bekend als PageRank beeldhouwen. Dit was om de manier te manipuleren waarop link sap bewoog van de pagina.
In het eerste diagram zie je dat met dofollow links (links die niet nofollowed zijn) de overdracht van link sap gelijkelijk wordt verdeeld over alle uitgaande links van een website.
PageRank beeldhouwen was mogelijk wanneer een webmaster een nofollow attribuut toevoegde aan een van de uitgaande links, wat betekende dat de link sap niet zou overbrengen naar de pagina die nofollowed is, maar zou worden gedistribueerd naar de andere links. Dit wordt gedemonstreerd in het onderstaande diagram.
Dit is niet meer mogelijk. Je kunt in het volgende diagram zien dat de site zijn link sap gelijk verdeelt over alle drie de sites, het verschil is dat de nofollowed link het niet ontvangt.
Aangezien dit het geval is, kunt u zich zorgen maken over de verdunning of het lekken van linkssap van uw homepage naar nofollow-links op uw voettekst of zijbalk. Een goede en veelgebruikte praktijk is het stoppen van de stroom van link sap naar spam commentaar en links gepost op blogs met een nofollow attribuut. Integendeel, als het gaat om interne links op een site, is het een goede praktijk om een natuurlijke stroom van link sap toe te staan in plaats van het te controleren met nofollow-attributen. Het link sap dat wordt verkregen en gedistribueerd binnen uw site houdt uw innerlijke pagina’s populair op het web en uw homepage. Dit verbetert de PageRank van uw homepage.
Link juice komt van:
- Pagina’s die inhoud hebben die relevant is voor uw site.
- Pagina’s die een hoge PageRank hebben.
- Pagina’s die relatief weinig uitgaande links hebben.
- Pagina’s die inhoud van hoge kwaliteit bevatten.
- Pagina’s die hoog in SERPs verschijnen.
- Pagina’s met door gebruikers gegenereerde inhoud.
- Pagina’s die populair zijn bij socialmedia-publieken, d.w.z. ze worden vaak genoemd in social media.
Link juice komt niet van:
- Pagina’s die de link naar uw site niet hebben gevolgd.
- Pagina’s met irrelevante inhoud.
- Pagina’s die veel links hebben; bijvoorbeeld advertentielinks of site-wide links.
- Pagina’s die niet geïndexeerd zijn bij het zoeken.
- Betaalde links.
- Links die zijn verkregen in een linkruilschema. (Dit is de plaats waar u naar iemands site linkt in ruil voor een link naar uw site, wat de impact in wezen teniet doet).
- Links van niet-verkochte sites zonder inhoud.