Kennisbank » SEO » Wat is Local SEO?

Wat is Local SEO?

26 maart 2020

local seo

Local SEO is het optimaliseren van jouw website op lokaal georiënteerde zoekwoorden. Daarnaast kan het ook handig zijn om generieke termen op te nemen in je content. Hieronder vind je twee situaties:

  1. Lokaal georiënteerde zoektermen
    Stel je bent een loodgietersbedrijf uit Appelscha, dan is de kans dat je deze activiteiten in Appelscha levert groot. Wanneer jij een landingspagina maakt op het geoptimaliseerd op het zoekwoord “Loodgieter Appelscha” kunnen mensen die zoeken op “Loodgieter Appelscha” ook bij jouw website terecht kunnen komen.
  2. Generieke termen vanaf een locatie
    Het kan ook gebeuren dat iemand die zich op het moment van zoeken in Appelscha bevindt, vanaf zijn mobiele telefoon zoekt op de generieke term “loodgieter”. Op basis van locatie van de gebruiker en de content op jouw landingspagina kan Google een match maken en is er de kans dat deze persoon bij jouw bedrijf uitkomt.

Google gebruikt voor desktop bezoekers de locatie op basis van het IP-adres en geolokalisatie voor mobiel om te bepalen welke resultaten hij de gebruiker moet laten zien.

local pack - lokale autowas

Lokale zoekresultaten op Google

Een lokaal zoekresultaat combineert twee belangrijke onderdelen voor een lokaal bedrijf:

  1. Organische zoekresultaten – De website
  2. Local Pack – Google My Business (GMB)

Niet alle Local Packs worden op dezelfde manier gemaakt
Google geeft Local Packs iets anders weer, afhankelijk van de aard van de zoekopdracht en het bedrijfstype.

Merken: Restaurants:
Lokale bedrijven: Hotels:

Google My Business

Google My Business (GMB) biedt zeer zichtbare business branding direct in de zoekresultaten met een kennispanel. Google vergroot ook de mogelijkheden voor gebruikers om rechtstreeks vanuit de zoekresultaten via jouw Google My Business-pagina met de bedrijven te communiceren met de volgende opties:

  • Afspraken boeken
  • Offertes aanvragen
  • Directe berichtgeving

Zonder een GMB-pagina kunt je de helft van jouw kansen in een lokaal zoekresultaat en Local Pack missen.

Een Google My Business pagina is een van de belangrijkste tools die elk bedrijf tot zijn beschikking heeft.

Google My Business Ranking Factors

Natuurlijk deelt Google niet precies de exacte rangschikkingsfactoren, maar ze geven hier wel wat basisinformatie.

  • Relevantie: “Relevantie” verwijst naar hoe goed een zoekopdracht overeenkomt met een lokale vermelding. Het toevoegen van volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie kan Google helpen om jouw bedrijf beter te begrijpen en jouw vermelding te matchen met relevante zoekopdrachten van klanten”.
  • Afstand: “Afstand wordt berekend aan de hand van de afstand die elk potentieel bedrijf heeft tot de termen die in een zoekopdracht worden gebruikt. Als een klant geen locatie opgeeft in zijn zoekopdracht, berekent Google de afstand op basis van wat er over zijn locatie bekend is.
  • Prominentie: “Prominentie verwijst naar hoe bekend een bedrijf is. Sommige plaatsen zijn prominenter in de offline wereld, en de zoekresultaten proberen dit te weerspiegelen in de lokale rangschikking. Bijvoorbeeld beroemde musea, bekende hotels of bekende winkelmerken die bij veel mensen bekend zijn, zullen waarschijnlijk ook hoger in de lokale zoekresultaten staan”.

“Prominentie is ook gebaseerd op informatie die Google heeft over een bedrijf van over het hele internet (zoals links, artikelen en mappen). Het aantal beoordelingen en de score van Google worden ook meegenomen in de lokale zoekresultaten – meer beoordelingen en positieve beoordelingen zullen de lokale positie van een bedrijf verbeteren”.

Relevantietips

  1. Kies de best mogelijke categorie voor jouw GMB lijst en/of subcategorieën.
  2. Geef een nauwkeurige bedrijfsomschrijving in jouw GMB listing, probeer jouw belangrijkste bedrijfsnaam en locatie in jouw beschrijving op te nemen.
  3. Zorg ervoor dat jouw naam, adres en contactgegevens in GMB overeenkomen met de gegevens op jouw website + eventuele lokale citaten.
  4. Voeg een gestructureerde markup toe aan de website (schema) en zorg ervoor dat deze details overeenkomen (zie Local SEO Checklist).

Tips voor afstand

Dit is het minst controleerbaar omdat de zoeklocatie van elke gebruiker anders zal zijn.

  1. Richt je op de locatie waar je je werkelijk bevindt.
  2. Zorg ervoor dat de locatie in de <titel> van de pagina van de website staat en gebruik de locatie waar van toepassing in H-tags op de pagina. Bijvoorbeeld: Pieter’s loodgieters in Appelscha.
  3. Geef een routebeschrijving voor klanten ter plaatse. Afhankelijk van de grootte van de stad, kunt je 3 of 4 richtingsdetails geven van verschillende oriëntatiepunten in een gebied.

Prominentietips

  1. Zoek naar websites die gericht zijn op jouw omgeving.
  2. Zoek naar niche-specifieke websites in jouw regio en land.
  3. Registreer je bij de Kamer van Koophandel.

Kies de meest gezaghebbende en relevante zakelijke vermeldingen voor jou.

Google My Business pagina optimaliseren

De eerste stap zou zijn om je Google My Business-pagina aan te maken. Controleer of je al een vermelding hebt door direct te zoeken of via https://www.google.com/business/.

Google My Business vereist nu dat je het bedrijf controleert. De belangrijkste manier is via een ansichtkaart naar het bedrijf. Deze ansichtkaart bevat een pinnummer dat je moet invoeren voordat het geverifieerd wordt.

Andere opties om te verifiëren kunnen je worden aangeboden, afhankelijk van hoe zeker Google is dat het bedrijf op die locatie bestaat. Dit kan zijn: telefoonverificatie, sms of e-mail.

Jouw nieuwe geverifieerde bedrijfsvermelding kun je vinden in het dashboard van jouw account of, als je deze via mobiel beheert, via de GMB-app.

Type bedrijf

Er zijn twee soorten bedrijven:

  1. Local Business – Klanten komen naar jouw bedrijf (adres is zichtbaar)
  2. Service Area Business – U levert een service aan de klant (adres is verborgen). Je selecteert gebieden of postcodes die je bedient.

Belangrijkste bedrijfsinformatie

Jouw belangrijkste bedrijfsinformatie staat in de rubriek Info:

Hier zijn de gebieden die je moet invullen:

Naam – Bedrijfsnaam

  • Onthoud dat je naam, adres en telefoonnummer consistent zijn.

Categorie – Bedrijfscategorie

  • Niet alle categorieën worden aangeboden. Selecteer het dichtstbijzijnde type categorie en de secundaire categorieën die van toepassing zijn op jouw bedrijf.
  • Controleer wat jouw concurrenten gebruiken voor verschillende zoekopdrachten.

Adres – Bedrijfsadres

  • Gebruik het juiste adres van het bedrijf, en vergeet niet om hetzelfde adres op jouw website weer te geven.
  • Zorg ervoor dat jouw speldenprikker in de bijbehorende kaart op de juiste plaats staat.
  • Als je een servicebedrijf bent, wordt jouw adres niet weergegeven, maar je kunt wel de gebieden selecteren die je bedient.

Uren – Jouw openingsuren

  • Stel jouw kantooruren in.
  • Als je alleen op afspraak werkt, is het huidige advies van Google My Business om geen uren te geven.
  • Je kunt ook speciale uren toevoegen, die uren kun je verlengen voor bijvoorbeeld late-night shopping. of het bedrijf als gesloten markeren als bijvoorbeeld Kerstmis midden in de week valt buiten de normale ingestelde uren.

Telefoonnummers

  • Je kunt een selectie van telefoonnummers instellen – Primair en Secundair
  • Als je gebruik maakt van call tracking, stel dan het primaire nummer in, maar geef ook het belangrijkste zakelijke telefoonnummer op als secundair.

Korte naam

  • Je kunt een korte naam voor het bedrijf kiezen.
  • Zodra je deze optie hebt ingesteld, kunt je een verkorte URL en een Review URL vinden die je kunt gebruiken in de dagelijkse marketing of direct naar klanten kunt sturen in de Home sectie.

Website

  • Voeg jouw website adres toe.
  • Het beste kan een UTM-trackingcode te gebruiken die aan jouw webadres is gekoppeld. Hierdoor kun je de bezoeken van jouw Google My Business pagina direct in jouw Google Analytics bekijken.
  • Je kunt ook gebruik maken van UTM-tracking in andere gebieden die afhankelijk van het type bedrijf kunnen worden aangeboden – reserveringen, afspraken, bestellingen, enz.

Diensten/menu

  • Als je geen restaurant bent, moet je een rubriek “Diensten” invullen – je kunt de verschillende soorten diensten die je aanbiedt, toevoegen.
  • Als je een restaurant bent, kunt je jouw menu toevoegen.

Highlights/attributen

Dit is waarschijnlijk de meest verwarrende en onbegrepen sectie voor gebruikers omdat je niet echt attributen kunt toevoegen; je kunt alleen selecteren of deselecteren.

Een nieuw aangemaakte bedrijfslijst zal waarschijnlijk geen attributen hebben om uit te selecteren. Naarmate meer klanten die de Google Maps app op hun telefoon hebben geïnstalleerd jouw bedrijf bezoeken, krijgen ze pushmeldingen om vragen over jouw bedrijf te beantwoorden. Afhankelijk van hun antwoorden wordt er een attribuut toegevoegd, die je kunt selecteren of deselecteren.

De uitzondering hierop zijn hotels die een hele reeks vooraf geselecteerde attributen hebben die ze kunnen selecteren of deselecteren.

Beschrijving

  • Geef een goed geschreven beschrijving van het bedrijf, wie je bent, wat je uniek maakt en wat je aanbiedt.

Google Posts

Google Posts stelt bedrijven in staat om berichten, evenementen en aanbiedingen toe te voegen die verschijnen binnen het zakelijke kennispanel.

Google Posts worden 7 dagen getoond – maar eerdere berichten kunnen nog steeds door gebruikers worden gelezen. Een Event of Offer duurt tot de ingestelde einddatum. Het verkeer van Google Posts is in de loop van de tijd afgenomen omdat Google heeft geëxperimenteerd met verschillende locaties waar ze jouw berichten weergeven, met de huidige positie onder aan uw bedrijf in de zoekresultaten.

Ook is Google begonnen met het weergeven van fragmenten van Posts in het Local Pack als ze inhoud van uw berichten vinden die van toepassing zijn op de zoekopdracht van de gebruiker.

On-Site Local SEO voor beginners

Hieronder vind je enkele beginnerstips voor het optimaliseren van jouw website voor lokale zoekopdrachten.
Bedrijven met meerdere locaties zullen een iets andere aanpak nodig hebben.

Versterk jouw locatie op de site
Als het gaat om Local SEO is het belangrijk dat zoekmachines begrijpen waar jouw bedrijf zich bevindt.

Homepage
De content van jouw homepage moet jouw locatie bevatten, het beste kun je deze plaatsen binnen jouw H1-tag.

Voorbeeld: <h1> Pieter’s loodgieters in Appelscha </h1>

Page Title – Titel Tag
Ook in de paginatitel dien je de locatie toe te voegen (wat gebruikers zien in de zoekresultaten).

Voorbeeld: <titel> Pieter’s loodgieters – Appelscha </titel>

Probeer je titel onder de 60 tekens te houden.

Meta-Description
Jouw meta-description zou de gebruiker moeten verleiden de website te bezoeken vanuit het zoekresultaat.

Voorbeeld: Onze Pieter’s loodgieters in Appelscha zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar, van barstende leidingen tot geblokkeerde afvoeren. Bel Pieter’s loodgieters!

Probeer je beschrijving binnen 160 tekens te houden.

Interne pagina’s
Neem op interne pagina’s waar producten of diensten staan ook locaties op.

Footer
Jouw bedrijfsadres en andere relevante informatie kun je het beste in de footer van je website tonen. Dit draagt niet alleen bij aan het versterken van jouw locatie, maar geeft klanten ook zakelijke informatie, ongeacht waar ze zich op jouw website bevinden. Adres, telefoonnummer, openingstijden, contactmogelijkheden en een link naar jouw Google My Business-vermelding zodat ze je kunnen vinden.

Local SEO Tips: Een samenvatting

Dit artikel moet jouw bedrijf in de juiste richting sturen en meer inzicht geven in het verbeteren en bouwen van jouw Local SEO.

Hier zijn enkele snelle tips om te onthouden:

  • Bekijk jouw concurrenten in lokale zoekresultaten; wat kun je van ze leren en wat kun je beter doen?
  • Neem de tijd om alle Google My Business secties in te vullen, en houd de GMB ranking factoren die ik hierboven heb beschreven in gedachten.
  • Maak gebruik van Google Posts.
  • Neem de tijd om vragen te beantwoorden die mensen op GMB stellen.
  • Vraag jouw klanten om beoordelingen, houd de beoordelingen bij en voorkom dat je op een verkeerde manier met negatieve beoordelingen omgaat. En zorg ervoor dat je geen veelvoorkomende GMB fouten maakt.
  • Als je niet meteen het organische bereik krijgt dat je nodig hebt, overweeg dan het gebruik van betaalde advertenties totdat jouw ranking verbetert.
  • Optimaliseer elke pagina van jouw website voor jouw locatie. Gebruik de fundamentele SEO-strategieën die ik hierboven heb geschetst voor paginatitels, koppen en metabeschrijvingen.
  • Vergeet niet de kracht van citaten, links en gelokaliseerde inhoud naar jouw site kunnen brengen – ze kunnen je allemaal helpen om jouw doelen te bereiken.

Bronnen: https://www.lequal.nl/kennisbank/zoekmachine-optimalisatie/local-seo/
https://www.semrush.com/blog/what-is-local-seo/

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.