Zoekmachine optimalisatie voor smartphones begint een cruciale factor te worden in de vindbaarheid van je website in Google. Google heeft officieel aangekondigd dat websites met slechte mobiele SEO minder goed beoordeeld worden als websites die daar wel rekening mee houden. Zorg dus dat je site geoptimaliseerd is voor zowel desktop als smartphones.
Drie configuraties voor zoekmachine optimalisatie voor smartphones
Google ondersteunt drie verschillende configuraties voor zoekmachine optimalisatie voor smartphones, te weten:
1. Responsive webdesign
2. Dynamisch aanbieden van verschillende HTML en CSS op dezelfde URL
3. Aparte mobiele en desktop URL’s
Google geeft expliciet de voorkeur aan responsive webdesign. Responsive webdesign zorgt er voor dat, na een zoekopdracht, zowel de desktop als smartphone dezelfde url getoond krijgen waarbij het CSS bepaalt welke elementen worden getoond.
Waarom geeft Google de voorkeur aan responsive webdesign?
– Één enkele url maakt het eenvoudiger om content te delen en te linken
– Geen omleiding (redirects) zijn nodig om naar de mobiele versie te verwijzen wat laadtijd bespaart
– Het bespaart recourses (data-opslag en indexeringstijd)
Al de drie genoemde argumenten zijn logisch en overtuigend genoeg om je website te optimaliseren volgens deze methode. Zorg er tevens voor dat je content toegankelijk is voor de Googlebot door gebruik te maken van robots.txt.
Uitleg zoekmachine optimalisatie voor smartphones
Op de Google Developers pagina “Building Smartphone-Optimized Websites” wordt (technisch) uitleg gegeven hoe je je website optimaliseert voor smartphones.