Als jouw website zoekmachinevriendelijk is ingericht door zoekmachine optimalisatie (SEO) is de kans groot dat organisch bezoek één van de grootste generatoren is van jouw websiteverkeer. Het is dan wel even schrikken als je in Google Analytics ziet dat jouw verkeer plots drastisch afneemt. Wij vertellen je in dit artikel wat je moet doen.
Controleer Google algoritme updates
Regelmatig voert Google nieuwe updates uit aan het zoekalgoritme. De reden dat Google dit doet is om steeds betere zoekresultaten te tonen aan de gebruikers. De laatste tijd richt Google zich steeds meer op mobiele gebruikers vanwege een explosieve groei in mobiele zoekopdrachten. Dit jaar heeft Google hiervoor een aanpassing gedaan. Websites die goed zichtbaar zijn op mobiele apparaten krijgen een streepje voor. Controleer daarom altijd de laatste Google algoritme updates. Â
Bekijk je historische data
Voordat je in paniek raakt, verdiep je eerst goed in de historische data. Hiervoor kan je Google Analytics gebruiken. Controleer of er bijvoorbeeld sprake is van seizoensinvloeden. Vergeet ook niet per zoekwoord een controle uit te voeren. Het zou kunnen zijn dat Ă©Ă©n van jouw meest gezochte zoekwoorden niet meer hoog in Google scoort. Dit merk je uiteraard flink in het totale organische verkeer. Dit kan veroorzaakt zijn door een technische aanpassing of doordat jouw pagina ingrijpend is veranderd. Vergeet ook niet een controle uit te voeren op je inkomende links.
Het effect van de nieuwe Google resultatenpagina
Tegenwoordig toont Google drie advertenties bovenin de resultatenpagina. Voorheen waren dit er twee. Het effect is dat de organische zoekresultaten lager worden getoond. Ook zijn de advertenties minder opvallend gemaakt waardoor betaalde en organische zoekresultaten minder onderscheidend zijn. Goed voor Google, maar minder goed voor jou. Het zou dus zo maar kunnen dat deze aanpassing een sterk nadelig effect heeft op jouw organische verkeer.
Houd je concurrenten in de gaten
Inspanningen die jouw concurrenten doen kunnen enorm invloed hebben op jouw zoekresultaten en daarmee het organische verkeer naar jouw website. Het zou zo maar kunnen dat jouw concurrent extra actief is rondom bepaalde zoekwoorden. Dit kan middels AdWords of andere kanalen. In feite trekken zij bepaalde zoekwoorden naar zich toe en zetten zij zich hiermee in de schijnwerpers. Hiervoor zal je je tegen moeten wapenen.
Voorkomen is beter dan genezen
Wanneer je eenmaal merkt dat jouw organische verkeer drastisch afneemt, is het belangrijk om snel te handelen. Zoek uit waar het aan ligt en probeer de oorzaak zo snel mogelijk te verhelpen. De kans is groot dat je jouw resultaten kunt veiligstellen. Maar beter is om het te voorkomen. Dit doe je door bovengenoemde punten regelmatig te controleren.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig omdat het technisch te ingewikkeld is of omdat je er gewoonweg geen tijd voor hebt? Informeer eens bij ons wat wij kunnen doen om jouw organische verkeer veilig te stellen of te verbeteren. Vaak kunnen wij al vrij snel en zeer voordelig aangeven wat er gedaan moet worden om dit soort situaties te voorkomen.