Volgende maand worden ze weer uitgereikt: de Thuiswinkel Awards 2014. Dé vak- en publieksprijzen voor de beste webwinkels van Nederland. Op donderdag 6 en 27 maart weten we welke webshops er dit jaar het beste scoren in hun vakgebied of categorie. Reden genoeg om eens te kijken hoe het er voor staat met de webwinkelbranche in Nederland.
Wat zijn de Thuiswinkel Awards?
De Stichting Nationale Thuiswinkel Awards, een initiatief van belangenvereniging Thuiswinkel.org, organiseert sinds 2001 onafhankelijke Awards-verkiezingen voor de branche. Reden voor de uitreiking van de publieks- en vakprijzen is om ‘een positieve bijdrage te leveren aan het zelfbewustzijn van de online webwinkelbranche, zowel bij webwinkels als bij consumenten’. Iedere webwinkelier die producten of diensten verkoopt aan de Nederlandse consument kan meedoen.
Publieksprijzen XS
Op 6 maart is het eerst de beurt aan de ‘kleinere’ webwinkels (totaalomzet < €4 mln). In The Harbour Club in Amsterdam zullen dan de Publieksprijzen XS worden uitgereikt. Wil je weten wie de kanshebbers zijn? Tot 3 maart kun je nog stemmen op jouw favoriet.
Publieksprijzen XL en vakprijzen
Drie weken later, op donderdag 27 maart, zijn de ‘grote jongens’ eindelijk aan zet (totaalomzet > € 4 mln). Er zullen dan niet alleen publieksprijzen, maar ook vakprijzen worden uitgereikt tijdens het Thuiswinkel Awards Gala in Grand Hotel Huis ter Duin. Een zorgvuldig samengestelde vakjury reikt dit jaar maar liefst 9 awards uit in verschillende categorieën waaronder die van Beste Webwinkel van Nederland 2014.
Hoeveel webwinkels zijn er eigenlijk in Nederland?
In tegenstelling tot de gevestigde detailhandel, groeit de online markt al jaren gestaag en lijkt deze geen last te ondervinden van de crisis. Ook het aantal webwinkels blijft stijgen. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org schat het totaal aantal in 2012 al op ± 45.000 webwinkels. De Kamer van Koophandel houdt het op ‘slechts’ 26.500 webshops (2013). Dit komt omdat de KvK alleen bedrijven meerekent tot webwinkel wanneer het zwaartepunt ligt op de verkoop via internet.
Online omzet naar record
De totale omzet in 2013 zal volgens Thuiswinkel.org uitkomen op ongeveer € 10,5 miljard. Een record. Ook het totaal aantal bestellingen en het besteedde bedrag per consument stegen ten opzichte van een jaar eerder. Toch doen Nederlanders nog maar 4 procent van al hun aankopen online. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Vergeleken met buurlanden als Duitsland (5,1%) en het Verenigd Koninkrijk (9,5%) valt er op dat gebied nog veel winst te behalen voor de Nederlandse webwinkelbranche. Website van Abn Amro
Online vindbaarheid veruit belangrijkste uitdaging 2014-2020
Uit onderzoek van Shopping 2020 blijkt dat de grootste marketing en sales uitdaging ligt op het gebied van online vindbaarheid. Met zoveel concurrentie en een alsmaar drukker wordende markt, wordt het voor webwinkeliers steeds belangrijker dat de consument juist zijn webwinkel en producten terugvindt op één van de top-10 posities in Google.
Wil je het complete rapport lezen? Ga naar Shopping2020 en download het rapport.
Proseo heeft ervaring met webwinkels die moeite hebben deze goede posities te behalen. Heb jij ook een webshop en herken je dit probleem? Neem dan eens contact met ons op via 0252-428 323 of vul de informatie-aanvraag in.