Een nieuw jaar betekent voor bedrijven weer nieuwe activiteiten op de agenda. Vaak ook de website vernieuwen. Een vernieuwde website is altijd mooi om naar uit te kijken. Maar de website vernieuwen is ook ingrijpend. Niet alleen krijgt je website een nieuwe vormgeving. Ook de websitestructuur en content zullen in de meeste gevallen veranderen. Dit heeft gevolgen voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Voorkom onnodig schade aan je vindbaarheid.
De websitestructuur verandert
Omdat de websitestructuur bijna altijd zal veranderen, veranderen daarmee ook de url’s van pagina’s. Url’s die door Google zijn geïndexeerd. Nadat de nieuwe website live gaat zijn de oude url’s niet meer beschikbaar. De pagina’s die voorheen vindbaar waren, zijn dat opeens niet meer. Zorg dat je deze situatie voorkomt.
Wat moet je doen
Begin altijd eerst met het in kaart brengen van je huidige websitestructuur. Schrijf de url’s van je website op in bijvoorbeeld Google Spreadsheets of Microsoft Excel. Schrijf vervolgens de nieuwe websitestructuur in een tweede kolom. Door de nieuwe websitestructuur is het niet altijd mogelijk om de url te behouden. Verandert de url? Dan zal je een 301 redirect moeten maken. Dit is een permanent verhuisbericht aan Google. De redirect noteer je in het .htaccess-bestand op je server. Google legt hier uit hoe je dit verhuisbericht maakt.
De content verandert
De content van je website (teksten en afbeeldingen) zal meestal ook wijzigen wanneer je je website gaat vernieuwen . Google beoordeelt de kwaliteit van jouw webpagina’s op content. Ga je dit ondoordacht wijzigen, dan kan je posities gaan verliezen in de zoekmachines.
Wat moet je doen
Controleer in Google Analytics per pagina of het organisch verkeer oplevert. Wanneer bepaalde pagina’s veel organisch bezoek opleveren, probeer dan te achterhalen welke zoekwoorden hier verantwoordelijk voor zijn. Je kunt hiervoor gebruik maken van Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). Ga naar het onderdeel zoekanalyse en bekijk met welke zoekwoorden je het beste wordt gevonden. Ook zie je welke pagina’s het meeste organische bezoek opleveren. Dit zijn voor de zoekmachines belangrijke pagina’s. Probeer de content van deze pagina’s zo veel mogelijk te behouden of ,beter nog, te verbeteren. Meer uitleg over zoekanalyse vind je hier.
Google PageSpeed Insights
Voordat je jouw website gaat vernieuwen is het slim om de huidige website te laten beoordelen door Google PageSpeed Insights. Deze tool controleert jouw website op punten als snelheid en opmaak. Ook voor mobiel. Na de controle volgt een aantal verbeterpunten die je kunt toepassen op je nieuwe website.
Hulp nodig je website vernieuwen?
Je website vernieuwen is ingrijpend en kan grote gevolgen hebben voor je vindbaarheid in Google. Wil je hierbij hulp inschakelen? Of wil je een second opinion? Neem dan contact met ons op (0252 428 323).