Kennisbank » Overig » Webwinkel-SEO: 5 tips

Webwinkel-SEO: 5 tips

7 februari 2014

JE WEBWINKEL BETER VINDBAAR IN GOOGLE? 5 TIPS voor webwinkel-SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization. In Nederland bekend als zoekmachine optimalisatie. Het doel van zoekmachine optimalisatie is om met je website of webshop hoge posities te bereiken in de (gratis) zoekresultaten van zoekmachines als Google.

Dit artikel geeft 5 praktische tips zodat je direct zelf aan de slag kunt met SEO voor je webwinkel. De tips zijn platform onafhankelijk: het maakt dus niet uit of je SEO voor bijv. Magento, Woocommerce, oscommerce, seoshop, biedmeer of logivert wilt toepassen.

5 SEO tips voor je webwinkel

1. Kies de juiste zoekwoorden

Om gevonden te worden is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden worden gebruikt door jouw doelgroep. Ga op zoek naar “specifieke” zoekwoorden die je producten goed omschrijven.

Een voorbeeld:

Een webwinkel die mobiele telefoons verkoopt wil gevonden worden op het zoekwoord “telefoon”. Dat lijkt een prima zoekwoord maar een bezoeker die in Google het woord “telefoon” intoetst hoeft niet op zoek te zijn naar een mobiele telefoon. Een beter zoekwoord zou zijn “mobiele telefoon kopen” of als de bezoeker al precies weet welke telefoon hij wil bijv. “Samsung Galaxy Note 3 zwart”. De kans op een bestelling is dan het grootst.

Let op het volgende:

  • Gebruik de keyword planner van Google om een lijst van zoekwoorden samen te stellen.
  • Verplaats je in de bezoeker. Ga er niet vanuit dat men enkel zoekt op de door de fabrikant bepaalde productnamen.
  • Gebruik enkel- en meervoud varianten van zoekwoorden, Google maakt hierin onderscheid.
  • Voeg ook verschillende producteigenschappen toe aan de trefwoorden bijv. afmeting, kleur, merk, type en materiaal. Potentiële klanten weten soms al precies wat ze zoeken.

2. Zorg voor goede tekst

Google beoordeelt websites onder andere op basis van tekst. Wanneer jouw webwinkel over weinig of geen tekst beschikt, kan Google lastig beoordelen waar de website over gaat. Daarmee zijn hoge posities vrijwel uitgesloten. Neem de teksten van fabrikanten ook niet klakkeloos over. Google houdt niet van kopieën, dus pas de tekst zodanig aan zodat deze uniek wordt. Probeer de tekst ook zo interessant mogelijk voor de bezoeker te maken. Neem bijvoorbeeld een stuk advies op, geef een aantal tips, help je klanten bijvoorbeeld bij het maken van een keuze, noem bijvoorbeeld voordelen en nadelen van een bepaald product.

Bepaal wat het centrale onderwerp of thema is van jouw webwinkel. Heb je een webwinkel die gespecialiseerd is in de verkoop van kamerplanten? Zorg dat de term “kamerplanten” verweven is door de gehele website. Op de homepage besteed je aandacht aan wat meer generieke termen; bijvoorbeeld “kamerplanten kopen”. Op de onderliggende webpagina’s besteed je aandacht aan ondersteunende begrippen als: soorten en namen van kamerplanten en het verzorgen van kamerplanten. Maar zorg er wel voor dat je de term “kamerplanten” goed door de hele website noemt. Google kijkt veel verder dan één webpagina.

Besteed een ruime hoeveelheid woorden (ca. 300) per pagina en zorg dat belangrijke zoekwoorden verspreid over de pagina zijn opgenomen. Lees bijvoorbeeld eens deze gratis handleiding SEO teksten schrijven door. Schrijf alle content zelf, gekopieerde content zal door Google niet beloond worden.

3. Houd rekening met mobiel gebruik

Google hecht steeds meer waarde aan de weergave en gebruiksmogelijkheden van websites op mobiele apparaten. Werkt jouw webwinkel niet goed op een tablet of smartphone? Grote kans dat je website daalt in de zoekresultaten.

Zorg ervoor dat je webwinkel opgebouwd wordt middels “responsive webdesign“. Hierdoor past deze zich automatisch aan, aan het apparaat van de gebruiker.

Test je webwinkel op je mobiel en tablet. Vraag dit ook aan mensen in je directe omgeving!

4. Zorg voor bekendheid via inkomende links

Hoe meer links verwijzen naar jouw webwinkel, des te meer belangstelling Google voor je webwinkel heeft. Het verkrijgen van meer links naar je webwinkel wordt ook wel “linkbuilding” genoemd.

 

Wat is een goede link?

  • Een goede link is een stukje tekst met een link naar je website.
  • Dit stukje tekst is voorzien van een relevant zoekwoord, voor de webwinkel voor kamerplanten is dat bijvoorbeeld: “online kamerplanten kopen”.
  • Laat de hyperlink verwijzen naar één van jouw webpagina’s die aansluit bij het zoekwoord.

Een goede manier om met linkbuilding te starten is te kijken waar je concurrenten (die goed scoren in Google) links hebben verkregen. Dit kan je zien door het volgende in te toetsen bij Google:

‘link:http://www.websitevanconcurrent.nl

Een mooie manier om je linkbuilding te beginnen!

5. Overweeg de SEO-strategie van Coolblue

Specialistenwinkeltjes kunnen veel makkelijker goed vindbaar worden in Google dan winkels die allerlei producten aanbieden. Als je een goede domeinnaam kiest waarin een belangrijk trefwoord zit dan heb je in het algemeen ook minder links nodig dan websites die niet zo’n goede domeinnaam hebben. Zorg ervoor dat je eerst goed onderzoek doet naar de juiste trefwoorden en ga pas hierna zoeken naar een goede domeinnaam.

Hopelijk heb je nu genoeg handvatten om zelf aan de slag te gaan om de posities van je webshop in Google te verbeteren. Zeker op populaire zoekwoorden kan het lastig zijn om hoog te scoren. Heb je geen tijd of kennis om de optimalisatie zelf uit te voeren? Neem contact op met Proseo, specialist in o.a. webwinkel-SEO, op 0252-428 323. Zij hebben de kennis om jouw webshop optimaal vindbaar te maken in zoekmachines.

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.