Het belangrijkste bij het optimaliseren van uw website voor zoekmachines, is het bepalen van de doelgroep die je wilt bereiken. Je kunt wel zeggen ‘Ik wil iedereen bereiken’, maar dan is de kwaliteit van je bezoekers erg laag. Een slager heeft niks te zoeken op de website van een groothandel voor bakkers. Dit kost alleen maar geld en het conversiepercentage daalt.
Vaak genoeg zie je nog bedrijven die actief zijn in de ringtone branche die bovenaan willen komen op het keyword ‘ringtones’. Echter als je in Google op het woord ‘ringtones’ zoekt, zie je dat er meer dan 92.000.000 resultaten zijn. Hoe groot is de kans dat je bij de eerste 10 komt? Inderdaad net zoveel kans als het winnen van de loterij, of lager.
Het bepalen van de juiste doelgroep
De boodschap is: richt je ook op relevante zoektermen in plaats van alleen op populaire zoektermen.
Een voorbeeld:
Je verkoopt sportschoenen van het merk Nike. De winkel bevindt zich in Maastricht. Waarschijnlijk zit je als zoekwoord te denken aan ‘Nike’. Echter in Google zijn er meer dan 72.000.000 resultaten op het zoekwoord ‘Nike’. Je moet dus eerst 71.999.990 concurrenten uit de weg ruimen voordat je in de top10 staat. Dit is een onmogelijke taak, en totaal niet realistisch.
Erg zinvol is het ook niet, want iemand uit Groningen komt niet speciaal voor een sportschoen naar Maastricht rijden. Een betere keuze zou in dit geval zijn ‘Nike winkel Maastricht’. Op dit zoekwoord zijn nog steeds 19.800 concurrenten, maar het behalen van een top10 positie is in dit geval nog realistisch te noemen.
De vraag ‘Wie wil ik bereiken?’ is dus heel belangrijk. Je kunt wel denken ik richt me op de massa, dan krijg ik meer bezoekers. Maar in dit geval kan je beter op de juiste doelgroep kiezen, je conversie zal dan vele malen hoger zijn.