Kennisbank » SEO Content » Zo schrijf je goede title tags en meta descriptions voor SEO

Zo schrijf je goede title tags en meta descriptions voor SEO

21 november 2017

Wil je meer bezoek halen uit je zoekresultaten? Vergeet dan niet een aantrekkelijke title tag en meta description te schrijven voor je webpagina. Met deze meta tags vertel je namelijk heel precies aan de zoekmachines waar de pagina over gaat. Bovendien zorgen verleidelijke titels en omschrijvingen dat bezoekers  sneller op het zoekresultaat klikken. Wil je weten hoe je goede title tags en meta descriptions schrijft? Dit artikel legt het uit.

Hoe schrijf je goede title tags en meta descriptions

Waarom is een title tag en meta description belangrijk?

Als online marketeer ken je de begrippen title tag en meta description vast wel. Het zijn ‘verborgen’ regels bovenaan je HTML-pagina. Met de titel en omschrijving van je webpagina kun je zoekmachines heel precies laten weten waar de pagina over gaat. Zo kunnen zoekmachines de relevantie bepalen na een zoekopdracht. Maar ze zijn ook bepalend voor de CTR (Click Through Rate). Immers, een aantrekkelijk geschreven zoekresultaat nodigt sneller uit om op te klikken.

Zoekwoorden opnemen in de meta tags

Voordat je de title tag en meta description schrijft, moet je weten welk zoekterm/-zin de lading van de pagina dekt. Beoordeel de betreffende webpagina op het centrale onderwerp en kies bij voorkeur met behulp van een zoekwoordenanalyse het primaire zoekwoord/-zin. Een goede zoekwoordenanalyse houdt rekening met zoekvolume, relevantie, haalbaarheid en reeds bestaande posities waardoor de kans op top 5 posities een stuk groter is.

Nu je de zoekwoorden weet, wordt het tijd om de title tag en meta description te schrijven.

Schrijven van een title tag

De title tag biedt ruimte voor 50-60 karakters. Dit betekent dat je gedwongen wordt om ‘to-the-point’ de essentie van de pagina te beschrijven. Gebruik het primaire zoekwoord zo veel mogelijk vooraan en voorkom ‘keyword stuffing’ door zoektermen overdreven te herhalen. Dit doet eerder kwaad dan goed.

Gebruik van merknaam

Ondanks de beperkte ruimte van de title tag, vermelden veel bedrijven de merknaam in de titel. Dit heeft als voordeel dat het bijdraagt aan naamsbekendheid. Heeft jouw bedrijf een goede reputatie? Dan vergroot het de kans dat het zoekresultaat sneller wordt opgemerkt. Herkenbaarheid zorgt doorgaans voor een hogere doorklikratio.

Voorbeeld title tag en meta description
Veel grote merken vermelden de naam in de titel

Schrijven van een meta description

Met de meta description wordt de mogelijkheid geboden om in ca. 160 karakters de titel meer ‘body’ te geven, maar ook om het zoekresultaat zo overtuigend mogelijk te presenteren. Het is juist dit gedeelte van het zoekresultaat dat de lezer vertelt waarom jouw webpagina de meest nuttige informatie bevat. Probeer bovendien altijd de volgende twee elementen op te nemen in de meta description: CTA (Call To Action) en/of USP (Unique Selling Point).

CTA (Call To Action)

Vertel de lezer wat ze kunnen vinden en doen op jouw pagina. Bijvoorbeeld: ‘Bekijk ons uitgebreide aanbod’, of ‘Download gratis de brochure’. Niet alleen stimuleer je bezoekers om een actie te doen, je maakt vooraf al duidelijk welk voordeel ze op de pagina kunnen halen.

USP (Unique Selling Point)

Val op door onderscheidend te zijn. Ben je sterk in een breed assortiment? Of zit je juist in een niche en ben je specialist? Lever je dezelfde dag nog? Vermeld dit. USP’s kunnen voor lezers de reden zijn om op jouw zoekresultaat te klikken.

Hulp nodig bij het schrijven van meta tags? Neem dan contact met ons op.

 

Houd je kennis op peil

Ontvang onze artikelen.