Bloggen is in de online wereld niet meer weg te denken. Het is dé manier om jezelf te profileren als autoriteit, (potentiële) klanten binnen te halen en hoog gevonden te worden in Google. Toch laten velen deze trend links liggen: ‘Het kost veel tijd en wat is het profijt?’ Het kost inderdaad wel tijd, maar op lange termijn zie je absoluut positieve resultaten, mist je blog voldoet aan (SEO) kwaliteit.
Hoe schrijf je dan een goede blog? In dit artikel geven we je vijf gouden tips.
Waarom jij ook moet gaan bloggen
Maar eerst: voordat je gaat bloggen, is het belangrijk om voor jezelf helder te hebben waarom je gaat bloggen. Bloggen is essentieel om de volgende redenen:
- jezelf profileren als een autoriteit in jouw vakgebied
Door unieke en relevante kennis te delen, laat je zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied. Je laat zien aan je interne en externe publiek waar het bedrijf mee bezig is. - vergroot je vindbaarheid in Google
Door actief je blogs bij te houden, werk je aan je vindbaarheid op Google. Ook blijven mensen waarschijnlijk langer op je website en klikken ze door naar interne pagina’s. Dit helpt mee voor de ranking in Google. - wees beter dan de concurrent
Google wordt steeds slimmer en het wordt steeds moeilijker op pagina één in de zoekresultaten te komen. Daarom zijn blogs met een goede SEO kwaliteit essentieel geworden en kan je hiermee je concurrentie achter je laten. - je vergroot je eigen kennis
Door bloggen te schrijven, ben je veel met je vakgebied bezig en vind je veel (nieuwe) informatie. Je vergroot je expertise. - zet je blogs in op social media en je bouwt klantenrelaties en interactie op
Zeker met unieke, relevante blogs krijg je op termijn meer brand awareness en conversie op je website. Dat is wat je wilt toch?
5 tips voor het schrijven van een goede blog
Oké, nu je weet waarom je gaat bloggen is het belangrijk om goede blogs te maken. Daarvoor geven we je vijf gouden tips.
- Bedenk een onderwerp vanuit jouw passie én wat interessant is voor je lezers. Bloggen met passie laat jouw blog stralen. Bloggen gaat ook een stuk makkelijker als je het onderwerp echt leuk vindt. Focus je op wat je de lezer wilt meegeven. Het moet natuurlijk unieke en relevante content zijn. Een tip is om een brainstorm te houden voor onderwerpen. Zo heb je altijd een onderwerp achter de hand.
- Bedenk een prikkelende titel. Dit is misschien nog wel het lastigste van al. De titel maakt of kraakt je blog. De blog kan nog zo goed zijn, iemand moet toch eerst de wil hebben om je blog te lezen. Zonder een aansprekende titel gaat de lezer aan jouw blog voorbij.
- Geef je blog een persoonlijke touch. Een persoonlijke touch maakt de blog interessanter om te lezen. Het is altijd goed om te vertellen vanuit jouw ervaring en kennis. Je kant ook denken aan een interview met een klant.
- Gebruik variërende content. Een blog hoeft niet altijd alleen maar tekst te zijn. Je kan ook gebruik maken van vlogs, infographics of foto’s. Bij tekst is het belangrijk dat het goed scanbaar is en er aansprekende foto’s worden bijgevoegd.
- Blog actief. Er zijn verschillende meningen over wat nu een goede frequentie is om te bloggen. Is dat dagelijks, wekelijks, maandelijks? Doe waar jij je het fijnst bij voelt. Heb je genoeg relevante onderwerpen en tijd om dagelijks te bloggen, doe dat dan. Zolang er maar regelmatig goede SEO blogs worden geschreven, zodat je Google te vriend houdt en kwaliteit voor de lezer biedt.
Hoe krijg je meer omzet door bloggen?
Als je gaat bloggen zal je omzet op lange termijn toenemen. Hoe pak je dit aan?
Als je blogt, trek je meer potentiële klanten aan. Dit geeft sowieso al meer kans op conversie. Verder kan je in je blog producten promoten of diensten toelichten. Op een vriendelijke manier breng je jouw producten onder de aandacht. Ook straal je meer autoriteit uit, waardoor mensen gemotiveerd worden om jouw producten aan te schaffen. Ze zullen jouw website onthouden voor de volgende aankoop.
Met deze tips schrijf je vanzelf goede blogs! Kan je toch nog wel wat hulp gebruiken? Wil je het bloggen uitbesteden aan professionals? Kijk dan eens naar de Blogservice van Contany.nl.