De term zoekmachinemarketing helder voor ogen krijgen, is handig. De betekenis lijkt best voor de hand te liggen, en doet dat toch niet. Zoekmachinemarketing is nodig, maar wat is dan precies nodig? Aan bod komen de definitie van dit specialisme, de vraag of de term nog opgaat en een blik op wat aan marketinggereedschap al in huis is. Als het goed is, wordt na afloop in de meeste huiskamers simpelweg ‘check’ gezegd.
Het marketinggebied vastleggen
‘Marketing of vermarkten is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.’ zegt WikipediA. Oplettende lezers denken nu: ‘Ik vraag WikipediA gewoon naar zoekmachinemarketing en klaar is Kees’, maar dat is gelukkig niet zo. Ten eerste vraagt Google na ‘zoekmachinemarketing’, ‘bedoelt u zoekmachine marketing?’ en te tweede is de uitleg van De vrije encyclopedie even lang als het intro hierboven. Oftwel, The Fun begins!
[ezcol_2third]WikipediA doet ‘zoekmachinemarketing’ in drie zinnen, maar bij ‘marketing’ is het stevig scrollen. Dit is handig want dat bespaart hier uitleg over marketing, dus in geval van nood:
Nu is veel uitleg overbodig want de opdracht is duidelijk: producten of diensten moeten aan de man worden gebracht. Dat is marketing en we doen het al jaren.
Ontwikkelingen gaan razendsnel. Het is nu 2014 en de situatie van, zeg, tien jaar geleden geeft een goede indruk van wat veranderd is. Toen was het lonend om een goed verzorgde website te hebben die regelmatig werd ververst, levend werd gehouden, om te scoren in zoekmachines. Die tijd is voorbij. Daar komen we later uitgebreid op terug bij het bespreken van de indexatiecomponent en de populariteitscomponent binnen SEO.
Feit is dat je op de resultatenpagina’s van zoekmachines op twee manieren kunt belanden: via organische optimalisatie en betaald. Gelukkig landen ze op dezelfde pagina’s en komt veel overeen. Feit is ook dat de marketingwaarde van beide vormen de laatste jaren wat gedaald is. Dit is te danken aan dat ene woord populaire ‘netwerk’. Een vrij ruim begrip en voor ons vallen hier linkbuilding, Social Media, nieuwsartikelen enz. onder. Nu is de marketingwaarde van optimalisatie wel gedaald, maar gevonden worden blijft een noodzakelijk kenmerk voor websites. Waarom?
Nou (hier komt weer een feit), men moet vinden waar men naar zoekt en werkende websites weten waar men naar zoekt. Zoals bekend begint optimalisatie met zoekwoorden die trefwoorden worden. Bevat een website trefwoorden dan moet hij haast wel gevonden worden. Het vlak waarop optimalisatie minder belangrijk is geworden, is de manier waarop de content aan de man wordt gebracht, het vermarkten.
Marketing versus zoekmachinemarketing
Het resultatenpagina van de zoekmachine is nog steeds het doelgebied voor marketing, de manier er te komen verschilt. Eigenlijk zijn die pagina’s de basis van netwerken geweest want je ziet er alle vakgenoten en concurrenten staan. En nu zijn zoekmachines en netwerken onlosmakelijk met elkaar verbonden:
[ezcol_2third]• Bing doet het met Facebook
• Bing en Google doen het met Twitter
• Google doet het met LinkedIn
• Yahoo flirt met Facebook
Tel daarbij op dat linkbuildinglijsten via zoekmachines worden samengesteld en ‘zoekmachinemarketing’ is geen overjarig begrip geworden. Het systeem werkt dus best vertrouwd, al zijn de accenten wat verlegd.
Was vroeger de geoptimaliseerde website voldoende, nu moet die geoptimaliseerde website via netwerken aan de man worden gebracht. Zoekmachines bepalen volop de manier van netwerken want zij brengen graag in beeld wat wij prettig vinden: Social Search.
Marketing Tools
Het gereedschap voor zoekmachinemarketing dan. Dat hebben we vaak al in handen want we hebben al bijzonder goed werkende websites, schrijven op Facebook-pagina’s en hangen in Google+ Hangouts. Oftewel: ‘Check!’
Twijfel? Dan is de volgende aflevering handig: SEO van de eigen website. Bij ‘Check’ eigenlijk ook wel, al was het alleen maar voor de feelgood van zien dat alles goed is.