Eigenlijk was de titel voor dit artikel ‘Waarom zoekmachinemarketing?’, maar dat zou direct een marketingmisstap zijn. Stel een vraag in de titel en veel lezers weten het antwoord. Tel daar het percentage dat voldoende denkt te weten bij op en de eerste verloren klanten zijn binnen. Om lezers in eerste instantie vast te houden, past ‘het waarom van zoekmachinemarketing’ beter in een groter geheel. De inhoud van die grote notendop gaan we af via een checklist.
Nu is een checklist een controlelijst.
Wat gecontroleerd wordt is de/uw/jouw/onze website en of dit nodig was, zien we aan het eind van de checklist. En zeg nou zelf: wat is mooier dan keihard ‘Check!’ zeggen en doorgaan naar het volgende punt. Zijn alle punten afgewerkt dan zijn we tevreden. Blijft onze checklist flexibel en daardoor up-to-date dan zijn we blij. Tot zover de filosofie van de checklist.
De praktijk van zoekmachinemarketing
In de praktijk wordt in zeven volgende artikelen het geheel van websites bouwen doorgenomen. Er komen zaken aan bod en die zijn voor de één nieuw, voor de ander gesneden koek en voor een derde het overdenken waard. Anders gezegd: ‘Check!’
Een voorbeeld om te checken is de Title Tag: veel websites hebben nog als Title Tag ‘Home’ of ‘Welkom’. De scores op Google NL verschenen eerder in het artikel Title Tag is het uithangbord. Die getallen dateren van 2 april 2010 en we doen het nog een keer en wat zien we:
02-04-2010 | 29-05-2014 |
Home = 61.000.000 | Home = 4.480.000.000 |
Welkom = 12.500.000 | Welkom = 25.400.000 |
Het is trouwens niet zo dat je beter ‘Home’ dan ‘Welkom’ kunt hebben, want ‘Welcome’ scoort 738.000.000 keer op Google NL.
Uit dit vergelijk zijn verschillende conclusies te trekken:
- Wij werken voor Jan Doedel
- Er zijn veel meer websites bijgekomen
- De score wordt anders berekend
- De Title Tag is minder belangrijk geworden
Opties 1 is niet leuk, optie 2 is niet waar en optie 4 volgt uit optie 3. Volgt iedereen het nog?
[ezcol_2third]De Title Tag een handig voorbeeld omdat die bovenaan de webpagina’s staan, maar het is slechts een fractie van waar zoekmachinemarketing om draait.
Zoekmachinemarketing kan ik zelf ook
We gebruiken allemaal een website of we zijn bijna zover. In beide gevallen kunnen we niet zonder de zoekmachinemarketing checklist. De opzet van de checklist berust op de route die wordt genomen om van min of meer niets naar een werkende website te gaan. De route:
- Hoe werkt zoekmachinemarketing? Weer het waarom van zoekmachinemarketing dus, maar het is nuttig de verschillende termen op een rijtje te hebben en te weten hoe het systeem werkt
- SEO van de eigen website. We hebben het over zoekmachinemarketing, maar SEO is zeker geen verouderd begrip. Het is zelfs de basis waarop zoekmachinemarketing gebouwd is
- De resultaten bijhouden. Wat is er logischer dan te kijken of iets werkt?
- De indexatiecomponent en de populariteitscomponent binnen SEO. Het bekende geval van de prachtige website die niemand kan vinden
- Betaalde zoekmachineplaatsing. Wie kent niet blokken van Google AdWords en Bing Ads, en wie kent niet de uitnodigingen daaraan mee te doen …
- Universal Search en Social Media. We zijn inmiddels op het punt aangekomen dat erg vaak ‘Check!’ is gezegd. Onze websites hebben nu een behoorlijk niveau en nu betreden we ‘Het Nieuwe Vinden’
- Zoekmachinemarketing zelf doen of uitbesteden is een hele beslissing. De gedachte ‘zoekmachinemarketing kan ik zelf ook’ is aantrekkelijk, maar is daar wel tijd voor en misschien levert uitbesteden meer conversie op.
Zo wordt zoekmachinemarketing in een grote notendop geplaatst.
Het formaat van die notendop is ook te danken aan het feit dat geen twee websites gelijk zijn. Iedereen vult diensten, goederen, doelgroepen, budget enz. zelf in. De lol bestaat uit de vele keren ‘Check!’ die we in eigen tuin tegenkomen, soms na kleine aanpassingen. De volgende keer nemen we de eerste stap door te kijken welk gereedschap we waarvoor nodig hebben.